الگوریتم های گوگل – تاریخچه بروزرسانی ها ( 2019 )

الگوریتم های گوگل

تاریخچه ای از بروزرسانی های بزرگ الگوریتم­ گوگل ( از سال 2000 تا 2019 )

گوگل در هر سال ، تغییرات زیادی برای جستجو ایجاد می کند. در سال 2018 ، گوگل تقریباً 3024 بروزرسانی را گزارش دارد – که می توان گفت در هر روز به طور متوسط 9 بروزرسانی انجام می شد که این آمار 8 برابر تعداد بروزرسانی های سال 2009 می باشد. بیشتر این تغییرات و بروزرسانی های جزئی و برای رفع نقص های کارکردی می باشند ولی گاهی اوقات گوگل بروزرسانی های الگوریتمی بزرگی ( مانند پاندا و مرغ مگس خوار ) انجام می دهد که تاثیرات قابل توجهی روی نتایج جستجو می گذارند.

دانستن زمان دقیق بروزرسانی های اصلی و عمده گوگل برای بازاریابان موتورهای جستجو از اهمیت خاصی برخوردار است چون آنها می توانند با استفاده از این الگوریتم ها و وِیژگی های جدید ، رتبه و ترافیک سایت خود را بهبود ببخشند و در نهایت به بهینه سازی موتور جستجو یا سئوی سایت خود کمک کنند.

بروزرسانی های سال 2019

بروزرسانی Site Diversity یا تنوع سایت

تایید شده و برقرار

گوگل قبل از بروزرسانی تنوع سایت اعلام کرد که این ویژگی باعث بهبود شرایط سایت هایی می شود که بیش از 2 لیستینگ ارگانیک دارند. داده های دریافتی نشان داده است که این بروزرسانی باعث بهبود صفحه نتایج حاصل از جستجو می شود و صفحاتی که در صفحه اول نتایج جستجو بین 3 الی 5 بار تکرار شده اند را به حداقل می رساند تا تنوع سایت های مرتبط با جستجوی کاربر افزایش پیدا کند ، اما این تاثیر نسبتاً کوچکی بود.

بروزرسانی هسته گوگل ژوئن 2019 - 3 ژوئن 2019

تایید شده و برقرار

گوگل قبل از اعمال این بروزرسانی ، جزئیات محدودی را در مورد آن اعلام کرد. به نظر می رسد که سایت هایی که تحت تاثیر ورژن قبلی بروزرسانی های هسته گوگل قرار گرفته بودند ، در برخی موارد و طبق گزارشات ناشران بزرگ انگلستان، دچار خسارت های سنگینی شده اند. طبق نتیجه های حاصل، تاثیر این ویژگی کمتر از بروزرسانی ” Medic” ماه آگوست بود.

شاخص گذاری اشکال ها یا باگ ها - 23 می 2019

تایید شده و برقرار

گوگل طی دو روز پیاپی ، شاخص گذاری باگ ها را تایید کرد. طبق گزارشات ، اولین باگ از شاخص گذاری صحیح محتوای جدید جلوگیری می کرد. البته بین 23 تا 25 ماه می ، تغییرات سطح بالایی در نتایج صفحات جستجو اثبات شد ولی مشخص نیست که این تغییرات به طور مستقیم با این باگ ها ارتباط دارند یا خیر.

باگ دی ایندکس - 5 آوریل 2019

تایید شده و برقرار

گوگل باگی که در اواخر 5 آوریل در مورد ایندکس صفحات جستجوی گوگل وجود داشت را تایید کرد. داده های دریافتی به این نکته اشاره می کرد که در 5 و 7 آوریل ، تقریباً 4 درصد از URL های پایدار از صفحه ی اول جستجو سقوط کردند. بیشتر سایت ها بعد از مدت کوتاهی دوباره بازیابی شدند.

بروزرسانی هسته مارس 2019 - 12 مارس 2019

تایید شده و برقرار

گوگل یک بروزرسانی “هسته” را تایید کرد و اظهار داشت که از زمان شروع استفاده از برچسب “هسته” ، این سومین بروزرسانی در این زمینه می باشد. البته در زمان معرفی این بروزرسانی ، جزئیات خاصی درباره ماهیت آن ارائه نشده است.

صفحات جستجو 19 نتیجه ای - 1 مارس 2019

تایید نشد

گوگل به مدت یک روز ، لینک های صفحات موجود در صفحه اول جستجو را با حداکثر 19 نتیجه ارگانیک نشان داد. به نظر می رسد که این ویژگی مربوط به مقالات عمیقی هستند که در تاریخ 6 مارس ناپدید شدند. با اعمال این تغییر ، MozCast به 108 درجه فارنهایت رسید ، اما مشخص نیست که چه مقدار از این پیشرفت ، به دلیل افزایش موقتی تعداد نتایج ارگانیک بوده است.

بروزرسانی بی نام - 6 فوریه 2019

تایید نشد

پس از یک دسامبر و ژانویه نسبتاً ساکت و بی خبر ، ابزارهای ردیابی ، جریان رتبه بندی سنگینی را شناسایی کردند که  MozCast به 103.2 درجه فارنهایت رسید.

بروزرسانی های سال 2018

بروزرسانی بی نام - 29 نوامبر 2018

تایید نشد

MozCast به 103.1 درجه فارنهایت رسید و ادعا های وب مستر و دیگر ابزارهای ردیابی ، جریان الگوریتمی سطح بالایی را نشان داد البته گوگل این مسئله را تایید نکرد.

بروزرسانی بی نام - 15 اکتبر 2018

تایید نشد

ابزارهای ردیابی و ادعاهای وب مستر جریان الگوریتمی سنگینی را نشان داد و MozCast به 109.7درجه فارنهایت رسید. این تغییر هیچ تاییدیه ای از گوگل نگرفت.

بروزرسانی بی نام - 15 سپتامبر 2018

تایید نشد

در این زمان میزان دمای  MozCast به 107.6 درجه فارنهایت رسید و وب مستر در مورد وجود یک بروزرسانی ادعاهایی داشت ولی گوگل هیچ تغییر مهمی را تایید نکرد.

بروزرسانی هسته "Medic" - 1 آگوست 2018

تایید شده و برقرار

گوگل با ارائه گزارشات زیادی از تاثیر زیاد اعمال یک بروزرسانی بزرگ الگوریتمی هسته را تایید کرد. این دوره تقریباً یک هفته طول کشید اما در تاریخ 1-2 آگوست به اوج خود رسید. به نظر می رسید که این بروزرسانی تاثیر نامناسبی روی سایت های موجود در زمینه سلامتی و پزشکی می گذارد، هر چند تاثیر گسترده آن در تمامی زمینه قابل مشاهده بود. که اتفاقا گریبان سایت تجهیزات پزشکی سدان به آدرس sedanmed.ir و سایت اول این شرکت به آدرس sedanmed.com را هم گرفت که از مشتریان سئو هاب بودند.

هشدارهای امنیتی Chrome - 24 ژوئیه 2018 ( Full Site )

تایید شده و برقرار

گوگل پس از هشدار کاربران در مورد سایت های ناامن ( به غیر از سایت های دارای پروتکل HTTPS) وارد عمل شد و چند ماه قبل، شروع به علامت گذاری تمامی سایت های بدون پروتکل HTTPS کرد و برچسب ” ناامن” را برای آنها تعیین کرد. این تغییرات در 24 ژوئیه به اجرا درآمدند، اما این بروزرسانی به کاربرانی که ورژن آخر Chrome را نصب می کنند بستگی دارد، که می تواند چند هفته یا چند ماه طول بکشد چون در آن صورت گوگل متوجه می شود که این ویژگی خواهان زیادی دارد.

بروزرسانی بی نام - 21 ژوئیه 2018

تایید نشد

ردیاب های الگوریتم و وب مستر ادعاهای در مورد سیگنال جریان رتبه بندی سنگینی داشتند ولی گوگل این مسئله را تایید نکرد. MozCast در سال 2018 بیشترین دمای خود را با 114 درجه فارنهایت ثبت کرد.

بروزرسانی سرعت موبایل - 9 ژوئیه 2018

تایید شده و برقرار

گوگل تقریباً 6 ماه پس از اعلام بروزرسانی سرعت موبایل، آن را اعمال کرد و سرعت صفحه را به عنوان عملی برای به دست آوردن رتبه در نتایج جستجوی تلفن همراه تبدیل کرد. گوگل ادعا کرد که این تغییر فقط آهسته ترین سایت های موبایل را تحت تاثیر قرار داد و هیچ مدرکی مبنی بر تغییر عمده رتبه بندی موبایل وجود ندارد.

چرخش نتایج ویدیویی - 14 ژوئن 2018

تایید شده و برقرار

گوگل با انجام این بروزرسانی ، نتایج ارگانیکی که برای فیلم ها در قالب یک عکس پیش نمایش ، نشان داده می شد را تبدیل به یک چرخش ویدیویی کوتاه کرد و این کار باعث شد که نتیجه ای که قبلاً به صورت ارگانیک ردیابی می شد ، متحرک شود. در زمان اعمال این تغییر ، تعداد صفحات نتایج جستجو با استفاده از ویدیو به طور قابل توجهی افزایش یافت. ( بیشتر از 60 درصد در MozCast)

بروزرسانی بی نام - 23 می 2018

تایید نشد

ردیاب های الگوریتم و وب مستر ادعاهای در مورد سیگنال جریان رتبه بندی سنگینی داشتند ولی گوگل این مسئله را تایید نکرد. MozCast در سال 2018 بیشترین دمای خود را با 114 درجه فارنهایت ثبت کرد.

افت طول Snippet - 13 می 2018

تایید شده و برقرار

گوگل پس از انجام آزمایش های طولانی (به مدت چند ماه) در مورد نمایش Snippet های با بیشتر از 300 کاراکتر ، دوباره بیشتر Snippet هایی که طول کمتری داشتند ( تقریباً 150 تا 160 کاراکتر) را برگرداند.

بروزرسانی هسته بی نام - 17 آوریل 2018

تایید شده و برقرار

در این زمان MozCast جریان الگوریتمی سنگینی داشت که این جریان در 17 آوریل به اوج خود رسید و بیشتر از یک هفته ادامه داشت. گوگل بعداً این بروزرسانی هسته را تایید کرد، اما هیچگونه ویژگی خاصی از آن ارائه نداد و این بروزرسانی توسط گوگل یا انجمن سئو نام گذاری نشد.

معرفی شاخص اول موبایل - 26 مارس 2018

تایید شده و برقرار

در این تاریخ گوگل اعلام کرد که شاخص اول موبایل در حال اجرا است. با این که این شاخص یا ایندکس ماه ها در حال آزمایش بود و گوگل اظهار کرده است که آنها به تدریج اقدام به مهاجرت به سایت ها می کنند ولی مشخص نیست که این ویژگی تا چه اندازه روی شاخص کل تاثیر گذاشته است. وب مستر باید با استفاده از  Google Search Console ، شروع به دیدن اعلان ها بکند.

آزمایش صفحه های جستجوی بدون نتیجه ( صفر - نتیجه) - 14 مارس 2018

تایید شده و برقرار

بر اساس مجموعه ای از دانش های حاصل از راه هایی مانند تاریخ / زمان پرس و جوها و محاسبه های تبدیل واحد ، گوگل شروع به نمایش جستجو های بدون نتیجه کرد و دکمه ای تحت عنوان “Show all results” قرار دارد. یک هفته بعد ، گوگل این آزمایش را متوقف کرد ، اما مطمئناً این یک نشانه مهم از چیزهایی است که در آینده اتفاق می افتد.

بروزرسانی هسته Brackets - هشتم مارس 2018

تایید شده و برقرار

گوگل در تاریخ 7 مارس ، یک بروزرسانی هسته را تایید کرد ، اما نوسانات اولیه در 4 مارس به اوج خود رسید و تغییرات ثانویه در 8 مارس به اوج رسید و این روند تقریباً دو هفته ادامه یافت. این مورد ممکن است یک بروزرسانی چندگانه یا طولانی مدت باشد. نام “Brackets” یا قلاب توسط Glenn Gabe ابداع شده است و هیچ جزئیاتی از آن توسط گوگل ارائه نشده است.

بروزرسانی بی نام - 20 فوریه 2018

تایید نشد

رتبه بندی های مربوط به 20 فوریه ، نقطه اوجی را در نوسانات نشان داد ( بر اساس تعدادی ابزار) که به سرعت جاگیر و مستقر شد و گاهی اوقات نشانه هایی از وجود یک الگوریتم هدفمند وجود داشت. گوگل در این دوره زمانی هیچ بروزرسانی را تأیید نکرد.

بروزرسانی های سال 2017

بروزرسانی Maccabees - چهاردهم دسامبر 2017

تایید نشد

وب مستر و تعدای از ابزار ها در 14 دسامبر ، وقوع نوساناتی را در رتبه بندی نشان دادند. Barry Schwartz این بروزرسانی را “Maccabees” نام گذاری کرد ، اما گوگل فقط این مسئله را تایید کرد که در این زمان بندی ، فقط چند بروزرسانی کوچک اتفاق افتاد. بروزرسانی های قبل تعطیلات ، به علت اثرات مخربی که بر روی تجارت الکترونیکی دارند ، توجه بیشتری را به خود جلب می کنند.

افزایش طول اسنیپت - 30 نوامبر 2017

تایید شده و برقرار

گوگل پس از انجام آزمایش های طولانی مدت ( بیش از دو سال ) بر روی Snippet ، تعداد کاراکترهای آن را برای تعدادی از نتایج جستجو افزایش داد. این کار باعث شد که محدودیت تعریف شده برای این بخش تغییر کند و از 155 کاراکتر به 300 کاراکتر افزایش پیدا کند. گوگل وجود یک بروزرسانی در مورد Snippet ها را تایید کرد اما جزئیاتی از آن ارائه نداد.

بروزرسانی بی نام - 14 نوامبر 2017

تایید نشد

ردیاب های الگوریتم و وب مستر یک جریان سطح بالایی را شناسایی کردند و بر اساس داده ها این جریان در 15 نوامبر به اوج خود رسید. گوگل وجود یک بروزرسانی رسمی را تایید نکرد.

افت Featured Snippet - در 27 اکتبر 2017

تایید نشد

طی مدت 27 الی 31 ماه اکتبر ،افت قابل توجهی در Featured Snippet ها اتفاق افتاد. این نتیجه گیری با توجه به پنل های دانشی انجام شد زیرا به نظر می رسید که گوگل پنل های زیادی را برای اصطلاحات و اشیاء گسترده ای (“travel”, “toilet”, “web design”, غیره) اضافه می کند. در 15 دسامبر ، برخی از این پنل ها ناپدید شدند.

هشدار های امنیتی Chrome - در 17 اکتبر 2017

تایید شده و برقرار

گوگل با راه اندازی Chrome 62 ، شروع به هشدار دادن به بازدید کنندگان سایت های ناامن کرد. در حالی که این یک بروزرسانی الگوریتمی نیست بلکه یک گام مهم در حرکت گوگل به سمت پروتکل HTTPS بود و ممکن است این امر تاثیر زیادی در ترافیک سایت داشته باشد.

بروزرسانی بی نام - 27 سپتامبر 2017

تایید نشد

ردیاب های گوگل ( از جمله MozCast ) و وب مستر در 25 سپتامبر متوجه شروع افزایش جریان شدند که به نظر می رسد که این افزایش جریان بعد از یک دوره ی یکنواخت ، در 27 سپتامبر به اوج خود رسید. البته هیچ بروزرسانی توسط گوگل تایید نشد.

مشاغل گوگل - 20 ژوئن 2017

تایید شده و برقرار

گوگل به طور رسمی پرتال شغلی خود که شامل 3 بسته لیست مشاغل مستقل در نتایج جستجو بود ، راه اندازی کرد. این نتایج ، داده ها را از ارائه دهندگان اصلی مانند LinkedIn  ، Monster  ، Glassdoor و CareerBuilder استخراج کرد.

بروزرسانی بی نام - 17 می 2017

تایید نشد

MozCast و دیگر ابزارها یک پیشرفت گسترده و چند روزه ای را ردیابی کردند که تقریباً در 17 می آغاز شده بود. این اوج و پیشرفت با جریان الگوریتمی سطح بالا ادامه یافت که برای چند ماه پایدار ماند و بعد از بین نرفت.

تخصیص 50 درصدی نتایج برتر گوگل به HTTPS - در 16 آوریل 2017

تایید نشد

بر اساس 10 هزار ردیابی انجام شده توسط MozCast ،  در اواسط ماه آوریل نیمی از نتایج ارگانیک صفحه اول مربوط به صفحاتی بود که دارای پروتکل HTTPS بودند. این میزان تا پایان سال 2017 به 75 درصد افزایش یافت.

بروزرسانی "Fred" - در 8 مارس 2017

تایید نشد

با این که در این تاریخ ، گزارشاتی در مورد تاثیرات گسترده ای روی انجمن سئو وجود داشت و ولی گوگل وجود یک بروزرسانی عمده را رد کرد. Gary Illyes این بروزرسانی را “Fred” نام گذاری کرد ولی بعد ها اظهار داشت این بروزرسانی دارای تاییدیه رسمی نمی باشد.

بروزرسانی بی نام - 6 فوریه 2017

تایید شده و برقرار

تقریباً در 1 فوریه تغییرات الگوریتمی آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه یافت و در 6 فوریه به اوج خود رسید البته برخی هم نقطه اوج آن را 7 فوریه گزارش دادند. وب مستر و دیگر مطالعات تجاری انجام شده نشان می دهند که این اتفاقات جدا بودند و به یکدیگر مربوط نبودند.

بروزرسانی بی نام - 1 فوریه 2017

تایید نشد

دوره ای از یک جریان الگوریتمی سنگینی وجود دارد که در 1 فوریه آغاز شد و در 6 فوریه به اوج خود رسید. البته مشخص نیست که این تغییرات در اثر اعمال چند بروزرسانی الگوریتمی بود یا یک بروزرسانی گسترده اما شواهد نشان می دهد که حداقل دو بروزرسانی وجود داشت.

مجازات مزاحمت های داخلی - 10 ژانویه 2017

تایید شده و برقرار

گوگل در این تاریخ ، مجازاتی را برای مزاحمت های تهاجمی و پاپ آپ هایی که باعث آزار کاربر تلفن همراه و آسیب زدن به تجربه او می شد ، اعمال کرد. همچنین گوگل 5 ماه قبل ، هشداری در مورد این بروزرسانی ارائه داد. MozCast در 10 تا 11 ژانویه دمای بالایی نشان داد ، اما بسیاری از سئو ها که باید تحت تاثیر قرار می گرفتند ، اثر کمی را بر روی سایت ها گزارش دادند.

بروزرسانی های سال 2016

بروزرسانی بی نام - 14 دسامبر 2016

تایید نشد

در تاریخ 14 – 15 دسامبر ، چندین ردیاب گوگل یک جریان بزرگی را نشان دادند به عنوان مثال دمای MozCast به 109 درجه فارنهایت رسید. وب مستر نیز حجم سنگینی داشت اما گوگل این بروزرسانی را تایید نکرد.

بروزرسانی بی نام - 10 نوامبر 2016

تایید نشد

MozCast در تاریخ 10 و 18 نوامبر نقطه اوجی (109 درجه فارنهایت) را شناسایی کرد. فعالیت وب مستر در هر دو دوره زیاد بود و برخی ها اظهار داشتند که دومین اوج ، معکوس بروزرسانی اول بود. گوگل هیچ رویداد و بروزرسانی را تایید نکرد. در این دوره ، گزارش های بدی در مورد تاریخ صفحه های نتایج جستجو ارائه شد. ، اما مشخص نیست که دلیل این تغییرات بروزرسانی بوده یا اینکه به صورت اتفاقی بوده است.

بروزرسانی Penguin 4.0 ، فاز 2 - 6 اکتبر 2016

تایید نشد

فاز دوم پنگوئن 4.0 ، واژگونی تمامی مجازات های قبلی پنگوئن بود. به نظر می رسد که پس از تمام شدن و کنار گذاشتن کد جدید ، این اتفاق افتاد و ممکن است که تا دو هفته طول بکشد. فعالیت Post-Penguin در 6 اکتبر یک اوج نهایی داشت ، اما مشخص نیست که آیا دلیل آن پنگوئن بود یا یک بروزرسانی جدید. سرانجام دمای الگوریتم در MozCast پس از 6 اکتبر شروع به کاهش کرد.

بروزرسانی Penguin 4.0 ، فاز 1 - 27 سپتامبر 2016

تایید شده و برقرار

اولین فاز پنگوئن 4.0 که احتمالاً در 22 – 23 سپتامبر راه اندازی شد و برای کنار گذاشتن الگوریتم پنگوئن جدید “Gentler” بود که به جای مجازات سایت ها ، لینک های بد را کاهش می دهد. زمان دقیقی برای این بروزرسانی تایید نشده است اما مطمئناً حداقل چند روز طول کشید که این بروزرسانی تکمیل شود و ممکن است که با اوج دمای الگوریتمی (113 درجه فارنهایت) مربوط به تاریخ 27 سپتامبر مطابقت داشته باشد.

اطلاعیه Penguin 4.0 - در 23 سپتامبر 2016

تایید شده و برقرار

گوگل تقریباً پس از 2 سال انتظار ، بروزرسانی مهم پنگوئن را اعلام کرد. آنها اظهار کردند که اکنون پنگوئن جدید واقعیت پیدا کرده است و در الگوریتم “هسته” آماده سازی شده است. ارزیابی های تاثیرات اولیه کم بود ولی بعدها مشخص شد که روند عرضه پنگوئن 4.0 به طولانی و به صورت چندفازی است.

افت تصویری / عمومی - 13 سپتامبر 2016

تایید نشد

MozCast در این تاریخ دمای 111 درجه فارنهایت و افت 50 درصدی صفحات نتایج جستجو با نتایج تصویری را گزارش داد. این نتیجه عمومی ، موقعیت ارگانیک مربوط به صفحه اول را تکان داد و باعث تغییر قابل توجه در رتبه بندی شد اما به احتمال زیاد این تغییر بخشی از یک بروزرسانی بسیار بزرگتر بود.

بروزرسانی "Possum" - در 1 سپتامبر 2016

تایید نشد

با این که MozCast دمای شدید 108 درجه فارنهایت و افتی را در نفوذ بسته محلی گزارش داد ولی گوگل هیچ نوع بروزرسانی را تایید نکرد و انجمن محلی سئو به این نکته اشاره کرد که شاهد یک تغییر و حرکت عمده در نتایج بسته است. داده های موجود حاکی از این است که این بروزرسانی ( یا یک بروزرسانی همزمان) به شدت نتایج ارگانیک را تحت تاثیر قرار داد.

سازگار با موبایل یا موبایل فرندلی 2 - 12 می 2016

تایید شده و برقرار

تقریباً یک سال پس از بروزرسانی سازگار با موبایل ، گوگل یکی دیگر از علائم ارتقای رتبه بندی را برای منفعت سایت های سازگار با موبایل و جستجوی از طریق موبایل کنار گذاشت. از آن جایی که اکثر سایت هایی که ردیابی شده اند ، با موبایل سازگار هستند احتمالاً آخرین بروزرسانی تاثیر کمی داشته است.

بروزرسانی بی نام - 10 می 2016

تایید نشد

MozCast و دیگر ردیاب های شرایط گوگل یک الگوی هفتگی کم یابی از فعالیت الگوریتمی نشان دادند. گوگل این بروزرسانی را تایید نمی کند و در حال حاضر هیچ توضیحی در این مورد در دسترس نیست.

تغییر تبلیغات AdWords - در 23 فوریه 2016

تایید شده و برقرار

گوگل تغییرات اساسی در AdWords ایجاد کرد ، به طور کامل تبلیغات ستون راست را حذف کرد و 4 بلوک برتر تبلیغاتی را از جستجوهای تجاری کنار گذاشت. این بروزرسانی به صورت پرداختی بود و پیامدهای مهمی برای CTR  ، نتایج ارگانیک و پرداختی و به ویژه کلمات کلیدی رقابتی داشت.

بروزرسانی بی نام - 8 ژانویه 2016

تایید نشد

چندین ابزار ردیابی (از جمله MozCast) تغییر بزرگی را در رتبه بندی گزارش دادند که بعداً گوگل آن را به عنوان “بروزرسانی هسته الگوریتمی” تأیید کرد. گوگل به طور رسمی گفت که این یک بروزرسانی پنگوئن نیست ولی جزئیات دقیقی در مورد این بروزرسانی مطرح نشد.