فیلم سینمایی از نفس افتاده 2020-11-03

نقد فیلم شرور Wicked : روایتی موزیکال از جادوگر شهر از مجله مایکت

درست است که کارگردان در این فیلم، یکی از موزیکال‌های بزرگ زمان ما را ساخته‌است، که یک سفر خیال‌انگیز به سرزمینی رویایی است، اما گاهی خودش هم فراموش می‌کند که در چه دنیایی زندگی می‌کند. با وجود طولانی بودن این فیلم و وفاداری بی‌رحمانه به بازیگران، گاهی مخاطب خسته می‌شود. شرور با وجود همه جاه‌طلبی‌ها و تکنیک‌های سینمایی‌اش، احساس نمی‌کند که می‌تواند، نسبت به منبعش آزادانه برداشت شود.

درحقیقت فیلم فاصله زیادی با یک اثر اقتباسی موفق دارد، هرچند به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از نقاط قوت آن چشم پوشید. با این وجود وقتی شما به‌عنوان فیلمساز به سراغ برداشت از اثری می‌روید که در فرهنگ عام جایگاه ویژه‌ای دارد، باید تمام توان خود را به‌کار گیرید. چراکه مخاطب از شخصیت‌ها و روایت اصلی تصاویر زیادی در ذهن دارد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهد خراب شود.

چهار انیمیشن کوتاه و بلند از ایران در این جشنواره حضور داشتند. شخصیت میشل - به قول یکی از دوستانم- آدم را یاد مورسوی در کاموی بیگانه می اندازد.تاکید روانگاوی بر دنیای درون و ضمیر ناخودآگاه- باعث شد که نقش انسانی که بدون نیاز به تحلیل- در روزمره خودش تصمیم بگیرد فراموش شود. البته برای همگی ما سخت است که این "سبکی تحمل ناپذیر هستی" را تاب آوریم و به آن کفایت کنیم. البته که داشتن نقش ثابتی مثل قاتل یا خبرچین یا دزد برای عمل کردن در زندگی الزامی نیست.

بی‌نفس، که در سال ۱۹۶۰ منتشر شد، یک فیلم جنایی درام به کارگردانی ژان-لوک گودار است. داستان این فیلم درباره یک دزد کوچک‌قدر به نام میشل پویکار، با بازی ژان-پل بلموندو، است که یک ماشین را می دزدد و به طور تصادفی یک پلیس موتورسوار را به قتل می رساند. در یک دوراندیشی، میشل با پاتریشیا فرانکینی، یک دانشجوی روزنامه نگار آمریکایی که توسط ژان سبرگ نقش آفرینی شده است، دوباره ملاقات می کند. بگذارید از بازی نادر فلاح شروع کنیم، بازیگری که در نقش «یاور» این نمایش چنان مطابقت یافته است که لحظاتی احساسات خود و نقشش یکی شده و فوران احساس گاه بیشتر از نقش است و گاه آن‌چنان در مقام بازیگر با نقش یکی می‌شود که نمی‌تواند بر تمام سختی‌های او اشک نریزد. نقش پیچیدگی‌های فراوان دارد، مردی در آستانه پیری روایت خودش را از کودکی شروع می‌کند، او حواسش هست که باید کماکان راوی سالخورده باشد و از یک حدی از آن سن‌وسال نقش نلغزد با آنکه باید کودکی و نوجوانی و جوانی و پیری را بازی کند. همچنین تمرکزش بر آن است که در یک مقطع سنی نماند و دوباره به شخصیت راوی در امروز بازگردد.

چگونه رمز روبیکا را برگردانیم (پسوردتان را بازیابی کنید)

البته اینجا پایان داستان نیست، چون در اوج روایت، فیلم به پایان می‌رسد و باید منتظر ساخت و اکران بخش دوم آن باشیم. شیوه‌ی تازه‌ی که گدار در ساخت این فیلم به‌کار برد، به‌ویژه استفاده‌ی جسورانه‌اش از جامپ‌کات بسیار مورد توجه قرار گرفت و او توانست خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۶۰ را برای فیلم از نفس افتاده بدست آورد. “از نفس افتاده” در سال ۱۹۶۰ جایزه بهترین کارگردان را از جشنواره و نیز برای گدار به ارمغان آورد و موجی که این فیلم ایجاد کرد سالیان متمادی تأثیرات خود را بر سینما باقی گذارد و بارها توسط فیلمسازان بزرگ مورد تقلید و بازسازی قرار گرفت. هر چند پرسشهای تصویری فراوان، حس جهت یابی و زمان یابی تماشاگر را از بین می برد ولی تکرار این قطعهای جهشی موقعیت را برای تماشاگر عادی کرده بگونه ای که بیننده دیگر انتظار موقعیت مکانی (یا زمانی) منسجمی را ندارد. معادل این حس که گدار در “از نفس افتاده” ابداع کرد در تئاتر به عنوان عنصر بیگانه سازی برشت یا “فاصله گذاری” مرسوم است. کاراکتر «میشل» (ژان پل بلموندو) به خاطر نوع رفتارش، نمونه ای از یک قهرمان بیگانه با «خود یا محیط» و معتقد به اصالت وجودی است که اغلب در فیلم های «موج نو» دیده می شود و همچنین کاراکتر«میشل» به نوعی تقلید از کاراکترهای فیلم های گنگستری گذشته است.

نادر فلاح با «جایی که گوزن‌ها آواز می‌خوانند» روی صحنه تئاتر

این فیلم پر از حس وطن‌پرستی، عشق خانوادگی و فداکاری است و تماشاگر را با خود تا لحظه آخر همراه می‌کند. فیلم پر از لحظات تلخ و واقعی از تنهایی شیرین و تلاش‌های ناامیدکننده‌اش برای بازگشت عشق و صمیمیت به زندگی مشترک است. او سعی می‌کند با مشاوره گرفتن و تغییر رفتار خودش، خانواده‌اش را دوباره دور هم جمع کند، اما این مسیر به سادگی پیش نمی‌رود.

بازی‌های ماندگار او در نقش‌های متنوع، همراه با جوایز معتبر و تحسین‌های فراوان، نشان از استعداد استثنایی و پشتکار بی‌نظیرش دارد. مریلا زارعی با بازی در فیلم‌هایی مثل «شیار ۱۴۳»، «درباره الی» و «زیر سقف دودی»، جایگاه خودش را در نقش بازیگری توانمند و حرفه‌ای تثبیت کرد و جوایز زیادی گرفت. مریلا زارعی علاوه‌بر تمام موفقیت‌هایش، چهره‌ای مردمی و مهربان داشته و همیشه محبوب بوده است. او سفیر مؤسسه نیکوکاری مهر آفرین است و در فعالیت‌های خیریه نیز مشارکت دارد. مریلا زارعی علاقه‌ای به تجملات ندارد و سبک زندگی ساده‌ بخشی از شخصیت اوست.

وقتی پاتریشیا این را می‌فهمد که دیر شده است و به نقطه تراژیک فیلم می‌رسیم، یعنی جایی که میشل با ادای مخصوص به خودش جان می‌سپارد و باعث ایمان پاتریشیا می‌گردد. ایده‌الها برای جهانی فرای جهان ما ساخته شده‌اند و اکنون پاتریشیا طبیعی می‌شود. فیلم سینمایی از نفس افتاده به‌کارگردانی Jean - Luc Godard در 29 سال پیش یعنی سال 1369 در گونه حادثه‌ای تولید شده است.

بیوگرافی مریلا زارعی

۱) ژان-لوک گـُدار (Jean-Luc Godard) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینمایی ِ فرانسوی-سوییسی است. او بر این ادعا که نمی‌تواند بدون پاتریشیا زندگی کند مصر است و در سکانس پایانی، یعنی همان‌جایی که تمام ساختمان ذهنی بیننده فیلم از ابتدا در هم می‌پاشد این ادعا را اثبات می‌کند. در واقع، میشل اگر یک جانی بالفطره باشد گناهی نکرده است، او طبیعی رفتار می‌کند و تمام حرفهای بی‌منطق و بدون حساب و کتابش درست از کار در می‌آیند. دلیلش این است که او هنجارهای اجتماعی را مزاحم بروز هویت انسانی خویش می‌داند و شاید به همین دلیل است که اخلاق را کنار گذاشته است.

در این مطلب چطور، قصد داریم نگاهی به دنیای حرفه‌ای و زندگی شخصی مریلا زارعی بیاندازیم، از دوران کودکی‌اش گرفته تا روزهایی که سیمرغ‌های متعدد را به خانه برد. گدار در اظهار نظری مبالغه‌آمیز گفته تاکنون در سینما کسی به این سرعت فیلم‌برداری نکرده است. طرحی که تروفو نوشته بود ساختار کلی فیلم‌نامه را مشخص کرد و کدار با استفاده از یادداشت‌های پراکنده‌ی بی‌شماری که از قبل آماده کرده بود دیالوگ‌ها و جزییات صحنه‌ها را به‌صورت روزانه می‌نوشت و دکوپاژ می‌کرد. برخی جزییات صحنه و دکوپاژها را هم سر صحنه و در حین فیلم‌برداری تعیین می‌کرد یا تغییر می‌داد. عبدالرضا کاهانی بعد از مدت‌ها با فیلم خانم یایا توانسته بار دیگر اثری سینمایی از خودش را اکران کند و حواشی اکرانی که برای خانم یایا پیش آمد را تمام کند. خبر ساخته شدن این فیلم از همان آغاز مرموز بود و رسانه‌های افراطی اصولگرایی چون روزنامه کیهان نیز به تولید آن انتقاد کرده بودند چرا که اعتقاد داشتند فیلم مجوز تولیدی ندارد.

از نفس افتاده که اولین فیلم Jean-Luc Godard محسوب می‌شود و توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم از نفس افتاده را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی می‌کنند. صدای غنی و مخملی سینتیا اریوو زیر بار طرد شدن و تمسخرهای الفابا می‌شکند. الفابا که بیشتر توسط پدرش طرد شده و توسط دیگران موردتمسخر قرار می‌گیرد، از دوران کودکی به بعد با تفاوت‌هایش مبارزه می‌کند، یک مشکل وجودی که او را منزوی و عملا در یک حباب سبز استعاری محصور می‌کند. این یکی از مواردی است که سینتیا اریوو در همان اوایل با نوع بازی و فیزیک بدنی و انزوای قابل‌لمس خود نشان می‌دهد. این تصویر به‌طور اساسی، تضاد قابل‌توجهی با صدای آواز خواندن بسیار رسا و جذاب او ایجاد می‌کند، که پنجره‌ای را به روی وجود درونی او باز می‌کند.

زولا فیلم سرویس تماشای آنلاین فیلم و سریال که تمامی محتوای آن با بهترین کیفیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. با زولا فیلم لذت سینمای آنلاین را تجربه کنید.فعالیت‌‌های سایت زولا فیلم تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. در صحنه‏های اکشن،تمامی عوامل،از جمله خود فیلمبردار فکر می‏کنند که فیلم‏برداری این فیلم تهوع‏آور و نفرت‏انگیز است.من که شخصا آن را دوست دارم. مهم این نیست که چیزها را به شیوه‏ای خاص‏ فیلم‏برداری کنیم،مهم این است که باید آن‏ها را به‏ سادگی و با وضوح فیلم‏برداری کرد.کار اصلی من این‏ است که عوامل را از جایی که داریم،فیلم‏برداری‏ می‏کنیم،دور نگه دارم.روز چهارشنبه صحنه‏ای را با استفاده از فیلم‏ Gera 36 و زیر آفتاب فیلم‏برداری کردیم. ولی به نظر من کار بسیار جالبی است.این اولین‏باری‏ است که از آن‏ها نهایت تلاش‏شان طلب می‏شود تا از مواد فیلم‏سازی،استفاده‏ای بکنند که هرگز برای آن‏ ساخته نشده‏اند.مانند این است که فیلم و سینما را به‏ نهایت امکانات آن رسانده باشیم.

دانلود سریال دکستر:

(که از قضا او هم اعتقاد به ثبات دارد.) پاتریسیا در خیابان‌های پاریس، روزنامه می‌فروشد که یک آشنا می‌بیند. میشل، کسی که چند هفته‌ی پیش در تعطیلات در نیس با او شب‌هایی را گذرانده است. میشل به تنهایی برای پاتریسیا ترسناک است، چرا که گویا از میشل باردار شده است، اما ورای این مسئله ترس بعدی است که به سراغش می‌آید.

نمایش زمانی که گوزن‌ها آواز می‌خوانند در سالن شیشه‌ای مجموعه نمایش هما هنوز روی صحنه است. شیرین، زن خانه‌داری که سال‌ها با عشق برای خانواده‌اش تلاش کرده، متوجه می‌شود که دیگر جایی در قلب بهمن و حتی پسرش ندارد. بهمن به خاطر فاصله احساسی بین خود و همسرش، با زنی به نام رعنا (بهنوش طباطبایی) رابطه دارد و از طرف دیگر، پسرش هم از مادرش فاصله گرفته است.

دانلود سریال زخم کار

شخصیتی که او می‌سازد تعارض بود و نمود است، بچه جنوب شهر که با سینما رشد کرد، عاشق شد، رؤیا بافت، حتی حرفش را با یک سکانس از سینما به معشوق زد. این شخصیت با تکانه‌های روانی که در زندگی می‌بیند باید در خلاف و جرم قد می‌کشید؛ اما سینما دستش را گرفت، حتی زمانی که گورخواب بود و دیگر از دنیا و آدم‌هایش فاصله گرفت، عشق سوخته و سنگ قبری شکسته نجاتش داد. نویسنده در تمام اثر به سینما احترام می‌گذارد، به نگاتیو، به تمام زندگی‌هایی که با سینما ویران شد، تمام ساعت‌هایی که به عشق سینما گذشت و آدم‌هایی که به عشق آدم‌ها و اسطوره‌های توی فیلم‌ها زندگی‌شان شکل دیگری رقم خورد، هرچند دیدن اسطوره‌ها از نزدیک زشت‌تر از زندگی همین آدم‌ها بود. نمایشنامه‌نویس در تک‌گویی پایانی به مسیر اشتباه آمده اشاره می‌کند و اینکه سینما؛ همین آدم‌های دور و اطرافمان هستند، همین‌هایی که نمی‌بینیم چرا که چشممان به آدم‌های روی پرده است. او تجربه زیسته‌اش را به ما می‌گوید، آدم‌های بیرون پرده همان‌ها که به پرده نقره‌ای راه نبردند دیدنی‌تر بودند با دردها و رنج‌ها و زخم‌ها و عشق‌هایشان. الفابا و گلیندا با یکدیگر صمیمی می‌شوند و یک ارتباط واقعی بین آنها شکل می‌گیرد.

این اثر با فضای تاریخی و داستان عاشقانه‌ای که دارد، توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. بازی بسیار احساسی مریلا در شیار ۱۴۳ باعث شد نقش مادری که در انتظار فرزندش است، به خوبی دیده شود. احساسات پیچیده‌ای که او در طول فیلم به نمایش می‌گذارد، باعث می‌شود تماشاگران به راحتی با شخصیت او ارتباط برقرار کنند.

بازیگران فیلم شرور از آریانا گرانده گرفته تا میشل ییو می‌درخشند. آریانا گرانده با مژه‌های بلند و لباس‌های عروسکی خود، سبک‌سری و انرژی گلیندا را زنده می‌کند. همانطور که گفتیم این هنرمند بازی بسیار روانی دارد، که هیچ‌چیز غیرواقعی در آن دیده نمی‌شود.

اما جلوه‌های بصری که در ابتدا گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند، با پیشرفت فیلم، هماهنگی پیدا می‌کنند. صحنه‌ای در جنگلی پر از پوشش خزه‌ای از گیاهان و گلدسته‌هایی از شکوفه‌های ظریف و گلگون وجود دارد، که سرسبز و دوست‌داشتنی است و می‌درخشد و این یکی از چندین پیروزی قابل‌توجه برای بخش طراحی تولید، به رهبری ناتان کرولی است. دختر به کارگردانی رضا میرکریمی، داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های زندگی، مجبور به گرفتن تصمیم‌های سختی می‌شود.

دانلود فیلم قاتل تقو

در این فیلم پرویز پرستویی که نقش اصلی را ایفا می‌کند و مریلا زارعی نقش مکمل او است. او در نقش نرگس، همسر شخصیت اصلی بازی می‌کند و به طرز شگفت‌انگیزی احساسات پیچیده‌ای که یک زن در مواجهه با مشکلات خانوادگی و شغلی همسرش تجربه می‌کند، به تصویر می‌کشد. وقتی ژان لوک گدار فیلم‌نامه‌ی از نفس‌ افتاده (À bout de souffle) را  به‌عنوان نخستین فیلم‌اش در سال ۱۹۶۰ ساخت، در حقیقت مشهورترین فیلم موج نوی فرانسه را بر روی پرده‌های سینما برد. در ادامه فیلم به گذشته برمی‌گردیم و زمانی که، الفابا با رنگ سبز و چهره‌ای متمایز به دنیا می‌آید. پدر و مادر او از دیدن این نوزاد عجیب شوکه می‌شوند و همین ظاهر متفاوت که کلیدواژه اصلی داستان و فیلم است، او را به کودکی منزوی و آسیب‌دیده تبدیل می‌کند.

در سال‌های ابتدایی فیلم‌های صامت با حضور نابغه‌هایی از سراسر جهان، هالیوود آثار فیلم‌سازی را از آنچه که صرفاً تصاویر متحرک بودند مبدل به یک روش مناسب برای انتقال پیام می‌کند. در واقع اگر فیلم‌های بزرگ آن زمان را نگاه کنیم در میان "بربادرفته"ها و "کاسابلانکا"ها و "سفیدبرفی"ها که بیشتر بر بیان داستان متمرکز بودند، "همشهری کین" ها را می‌بینیم. واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) دستمایه فیلم ها و سریال های زیادی قرار گرفته است. برخی از آنها به بخشی از تاریخچه این رویداد پرداخته اند و برخی دیگر، داستانی را در بستر ایام عزاداری محرم روایت کرده اند. در این ویدئو برخی از مهمترین آثاری که با محوریت «واقعه عاشورا» ساخته شده، مرور می کنیم.

دسته بندی

در مجموع بیش از 14 نفر در تولید فیلم از نفس افتاده نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. اما اریوو و گرانده از همان ابتدا به خوبی با هم کار می‌کنند و شیمی آنها هر لحظه متقاعدکننده‌تر می‌شود، زیرا کمدی جای خود را به مضامین سنگین‌تری می‌دهد و داستانی درباره دو زن متفاوت به داستانی از عشق، احترام متقابل و دوستی زنانه عمیق می‌شود. سریال دبیرستان خضرا، یکی از سریال‌های ماندگار دهه ۷۰ تلویزیون ایران است که در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ از شبکه ۲ پخش شد. این سریال با پرداختن به دغدغه‌ها و مشکلات دختران نوجوان در دبیرستان دخترانه، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.

کاراکتر بازیگر زن «پاتریشا» (جین سیبرگ) بازیگر آمریکایی برخاسته از روش های بازیگری از نوع آمریکایی در این فیلم با روش های غیرقراردادی و بداهه پردازانه «گدار» خو می گیرد و حاصل اش،کاراکتری متفاوت از «جین سیبرگ» بوجود می آورد که بسیار جذاب و دوست داشتنی است. مخاطب از بدو ورود از دالان خاطره به کوچه‌های نوستالژی برده می‌شود، جایی که «سعید» در «دایی جان ناپلئون» وسط آشوب خانواده رأس ساعت یک ظهر، عاشق شده تا کشف «کمال‌الملک» در فیلم «علی حاتمی» و... سریال جیران تازه‌ترین اثر حسن فتحی است که با تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه ساخته شد. این سریال داستان دلباختگی ناصرالدین شاه (بهرام رادان) به زنی به نام جیران (پریناز ایزدیار) را روایت می‌کند.

تنها جایی که از بازی فلاح قابل‌بحث است و نقد، لحظه اجرای نقش شمر تعزیه است که آن نوع بازی پیچیدگی‌های خاص دارد. نادر فلاح در طراحی و کارگردانی باتوجه‌به اقتضائات صحنه سالن شیشه‌ای مجموعه نمایشی هما، تصویرسازی فرامتنی را می‌سازد. روی پرده، ارجاعی به رضا موتوری مسعود کیمیایی دارد و خونی واقعی که از بیرون سینما بر پرده نقره‌ای افتاد.

نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که پاتریسیا، یک دختر منطقی با دانش آکادمیک در مقابل میشل قرار می‌گیرد. آشناهای مختلف در هر زمینه‌ای دارد و سوئد، سوئیس، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و نیویورک را دیده است. این باعث می‌شود که در ابتدا، میشل را به عنوان یک احمق بپنداریم اما در ادامه با صحبت‌هایی که می‌کند مشخص می‌کند که او هم خردمند است. درست است که ماشین می‌دزدد، آدم می‌کشد و کیف‌قاپی می‌کند اما خردمند است؛ خردی که از تجربه حاصل شده است. گودار در حالی که سه فیلم کوتاه کمابیش ناموفق ساخته بود، بعد از خواندن کتابی با نام از نفس افتاده از کلود فرانکولین (که آنقدر ناموفق است که با یک سرچ در گوگل و پیدا نکردن یک نتیجه درست و درمان می‌توانید متوجه شوید.) با ژرژ بورگار، تهیه‌کننده‌اش، برای ساختن یک فیلم توافق می‌کند. تکه‌هایی از نامه‌ای که برای این تهیه‌کننده نوشته است را در زیر می‌توانید بخوانید.

این فیلم یکی از برجسته‌ترین کارهای مریلا زارعی به حساب می‌آید که بابت آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. بازیگران فیلم از نفس افتاده چه کسانی هستند؟ در از نفس افتاده بازیگرانی چون Jean-Paul Belmondo ، Jean Seberg ، Daniel Boulanger ، Henri-Jacques Huet ، Roger Hanin ، Van Doude و Claude Mansard به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم از نفس افتاده حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان از نفس افتاده را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. متوسط سن بازیگران از نفس افتاده براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 78 سال است که نشان می‌دهد بازیگران از نفس افتاده عمدتا از نظر سنی افرادی پیر و باتجربه هستند.

حتی دوربین ثانیه‌هایی را روی مجله‌ای از تصاویر اروتیک حرکت می‌کند تا دقیقا این تقابل میان عشق و اروتیسیسم را نمایش دهد. آنچه در پایان رخ می‌دهد، تسلیم شدن پاتریسیا بعد از مدتی تلاش کردن برای تظاهر است و ثابت کردن حرف آقای نویسنده. این افتخارات و جوایز فقط بخشی از مسیر درخشان مریلا زارعی در سینما و تلویزیون ایران بوده که او را به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازیگران زن تبدیل کرده است. سریال پلیس جوان روایت زندگی یونس، پلیسی تازه‌کار که سرنوشت پیچیده‌ای پیش رویش قرار گرفته است.

گَپ‌وگفت با کاردُرُست‌ها

فیلمی جذاب و مطرح که همچنان می‌درخشد و نه فقط هنوز و هنوز از نفس نیفتاده، بلکه دمی گرم و تازه دارد. چه اگر خالقش پس نُه دهه زندگی کردن و ریختن فراوان فیلم‌هایی روی دایره سینما، نفس‌های واپسینش را کشیده و رفته است؛ کسی که همیشه نامی فراتر از ساخته‌هایش داشته و شاید از آن دست آدم‌هایی از اهالی سینما باشد که به اندازه تعداد ستایشگرانش، کسانی هم وجود دارند که دل‌شان با فیلم‌های او نباشد. اما «از نفس افتاده» در بین فرزندان او سوگلی‌اش محسوب می‌شود که همگان دوسش دارند و از پله‌هایی نخستین است که به گدار مسیر داده و نوع بالا رفتنش را برای او انتخاب کرده است. گدار از حوزه‌ی اندیشه‌ای سینما کارش را آغاز کرده و همواره با سر و صدا و گام برداشتن‌های خلاف آمد عادت، به دنبال انقلابی‌گری در سینما بوده است. او ریشه در نقد و نظر دارد و پیش از آن که کارگردانی را شروع کند با نوشتن نقدهای سینمایی و به همراه دوستانش، بنای سینمایی را پی ریخته که از آن به عنوان موج نوی سینمای فرانسه نام می‌برند و گدار معمار چنین ساختمان و عمارتی است که هم در جغرافیا و هم چیدمان و دکور و هم در مصالحه و هندسه، راهی جدید پیش گرفته است.

میشل بیان می‌کند که در همه جا آسمان یک‌رنگ دارد، دختران سوئدی به آن زیبایی که گفته‌اند نیستند و در مکزیک هیچ چیز زیبایی وجود ندارد. او واقعیتها را با زبان خودش بیان می‌کند و در جستجوی تاثیر این حرفها بر پاتریشیاست. ایتالیا برای میشل میعادگاه زندگی معمولی اما با نشاط است، علاقه او به اتومبیلهای ایتالیایی و اشاره او به جنووا، میلان و رم نمادی است برای اینکه جایی بهتر برای زندگی وجود دارد و پاتریشیا هرچه زودتر باید به همراهی او تا رسیدن به این مکان فاضله جهد نماید. دنیای واقعی میشل از دنیای فانتزی پاتریشیا جداست و این تناقض رابطه این دو نفر را عمیق‌تر می‌کند، تمام چیزهای که بین این دو در کمال بی‌منطقی صورت می‌گیرد از همین امر نشات گرفته است. پاتریشیا نمی‌تواند میشل را داخل در دنیای خود بکند و در انتها خودش در میشل حلول می‌کند و تبدیل به او می‌گردد. از محتوا و داستان فیلم از نفس افتاده چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه از نفس افتاده توسط فرانسوا تروفو نوشته شده است.

بر خلاف تأثیر یک‎جانبه‌ی هالیوود بر سینمای شرق که تا قبل از ظهور کوروساوا ادامه پیدا کرد، مابین سینمای اروپا و هالیوود این تأثیر همواره به صورت متقابل بوده است. پر واضح است که روند اوج‌گیری جنبش موج نو در کشورهای اروپایی چه تأثیری بر سینمای جهان گذاشته است. کافی است تأثیر فیلم‌های فلینی، آنتونیونی و سایر کارگردانان ایتالیایی دهه 50 و 60 را بر شکل‌گیری منسجم سمبولیسم در سینما نگاه کنیم. جریان موج نو در فرانسه اما ( با اینکه عده ای اعتقاد دارند با "عشق من، هیروشیما" از رزنه شروع شده است.) خودش را با قاب پایانی فیلم "از نفس افتاده"ی گودار شناسانده است.

سکانس‌هایی به‌ویژه در اواخر فیلم کاملاً به شکل نمایشی که شخصیت‌ها برای خود و شخصیت مقابل و تماشاگر ترتیب داده‌اند، بازی می‌شود. حتی در بعضی سکانس‌ها –که عده‌ای از منتقدان به اشتباه آن را به نابلد بودن گدار نسبت داده‌اند- عمداً از سیاهی‌لشکرها خواسته شده است که برخلاف رویۀ مرسوم، موقع حرکت برگردند و به شخصیت‌های اصلی نگاه کنند یا در عدسی دوربین زل بزنند تا جنبۀ نمایش‌گرانه شخصیت‌ها بیش از پیش برجسته شود. «از نفس افتاده» ساخته به یاد ماندنی «ژان لوک گدار» یکی از سه موتور محرک موج نوی سینمای فرانسه بود، این فیلم به همراه «چهارصد ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو» و «هیروشیما عشق من» اثر «آلن رنه» این جریان فکری سینمایی را که به اشتباه توسط برخی از منتقدین نوعی سبک (Style) سینمایی قلمداد شده است را به حرکت انداختند. این جریان، فرم و ساختار را از هالیوود وام گرفت و ایده‌های فرانسوی را که از نگاه نو و بی‌پرده هنرمندان سالهای بعد از جنگ برخاسته بود در خود تلفیق کرد. آنها فرم را گرفتند و تفکرات مدرنیته خود را با آن ادغام کردند، چنین بود که موج نو شکل گرفت و تا سالها به حرکت خود ادامه داد. استفاده از مدیوم‌شات و کلوزآپهای مناسب و به جا اما به وفور، نورهای غیر متمرکز و کنتراست متوسط که بیشتر در آثار سیاه‌ و سفید این دوره مشهود است و نمایش فراوان بافت شهری، اجتماعی و فرهنگی پاریس شاید عاملی بود که این حرکت را نوعی سبک بدانند.

{

دانلود فیلم از نفس افتاده 1960 دوبله فارسی - دوستی ها

|}

البته اگر بگوییم فیلم شرور این تصویر را خراب کرده‌، بی‌انصافی است اما، می‌توانست بهتر نشان داده‌شود. در آخر اینکه، با وجود ایراداتش، فیلم شرور همیشه سرگرم‌کننده است، نه فقط به این دلیل که برداشتی از داستان جادوگر شهر از است. در این فیلم همچنین تماشای شخصیت‌های رنگارنگ و نامتعارف در حال آواز خواندن، رقصیدن و گاهی پرواز در هوا بدون لباس ابرقهرمانی، سرگرم‌کننده است.

اما فیلم شرور محصول 2024 مستقیما به تفاوت نژاد نمی‌پردازد و به بینندگان واگذار می‌کند که با آن درگیر شوند یا نه. درحقیقت روایت ساده فیلم شرور، پتانسیل زیادی برای به چالش کشیدن دغدغه‌های انسان معاصر دارد. اما آیا این چشم‌انداز جهانی چند نژادی و چند قومیتی بر فراز رنگین‌کمان دست‌نخورده باقی خواهدماند. خیلی چیزها در خطر است و آینده روشن به نظر نمی‌رسد، اما امیدوارم الفابا و گلیندا استقامت کنند. پرسشی که شخصیت پاتریشیا (جین سیبرگ) در فیلم «از نفس افتاده» از شخصیتی دیگر و در واقع از خودش می‌پرسد، درونمایه‌ی اصلی نخستین فیلم بلند ژان-لوک گدار را تشکیل می‌دهد.

{

نگاهی به داستان فیلم شرور

|}

مریلا زارعی در این سریال با بازی جذاب و متفاوتش در نقش یکی از شخصیت‌های اصلی، توانسته توجه مخاطبان را جلب کند و به خوبی در کنار دیگر بازیگران خود را نشان دهد. مریلا زارعی یکی از بازیگران مطرح در سینما و تلویزیون ایران است که با بازی حرفه‌ای خودش توانسته جایگاه ویژه‌ای در دل مردم پیدا کند. او با بازی ساده و صادقانه، احساسات واقعی را به خوبی به بیننده منتقل کرد و خیلی زود محبوب شد. سکانس اصلی دوم اما از آنجایی آغاز می‌شود که پاتریسیا، برای اینکه به خودش ثابت کند که مانند میشل نشده و هنوز بر ثبات معتقد است، با میشل بدرفتاری می‌کند.

اما این فقط آغاز ماجراست؛ جست‌وجوهای او برای یافتن حقیقت، او را به واقعیت‌های پیچیده و تلخی هدایت می‌کند که نه‌تنها گذشته پدرش، بلکه مسیر زندگی خودش را نیز دگرگون می‌کند. این سریال، هم تصویری از چالش‌های شغلی و شخصی پلیس جوان ارائه می‌دهد و هم داستانی تأثیرگذار از تلاش برای حقیقت و عدالت را روایت می‌کند. او با بازی در این مجموعه توانست خودش را بازیگری توانمند معرفی کند و قدم‌های اولش در دنیای بازیگری را محکم بردارد. «دبیرستان خضرا» هنوز هم برای بسیاری از مخاطبان آن دوره، یادآور خاطراتی شیرین و داستان‌هایی نزدیک به واقعیت زندگی است.

صدا و آوازهای سینتیا اریوو هم در فیلم شرور به یک برگ برنده تبدیل شده‌است. درحقیقت این از جمله مواقعی است که مخاطب می‌تواند راحت‌تر با شخصیت غریب الفابا ارتباط برقرار کند. اینجاست که با وجود منزوی بودن الفابا و این موضوع که او نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، از طریق موسیقی و آواز خواندن به‌راحتی احساسات خود را نشان می‌دهد. او در مدرسه‌ای درس می‌خواند که جلسات نقد فیلم و بحث‌های اجتماعی برگزار می‌شد و همین فضا، جرقه علاقه‌اش به هنر و بازیگری را زد. اولین بار مریلا زارعی با فیلمی از محسن مخملباف به اسم سلام سینما (در سال ۱۳۷۳) در سینما دیده شد. اما اولین حضور حرفه‌اش در دنیای هنر، در ۲۱ سالگی با سریال تلویزیونی «کارآگاه» بود.

«از نفس افتاده» ساخته به یاد ماندنی «ژان لوک گدار» یکی از سه موتور محرک موج نوی سینمای فرانسه بود، این فیلم به همراه «چهارصد ضربه» ساخته «فرانسوا تروفو» و «هیروشیما عشق من» اثر «آلن رنه» این جریان فکری سینمایی را به حرکت انداختند. یکی از لذت‌های پایدار داستان جادوگر شهر از از زمان پیدایش، که مانند فیلم‌های ساخته‌شده در هالیوود قدیم بی‌نقص است، ترکیبی از سادگی روایی و درخشش ذاتی سینمایی آن است. این ویژگی تقریبا در تمام اقتباس‌های اثر دیده می‌شود، چون ماهیت داستان جادوگر شهر از همین است. مانند بسیاری از تولیدات بزرگ استودیویی، اولین فیلم محصول سال 1939 هم غرق در دریایی از چهره‌های سفید است، که تنهایی و تمایز چهره سبز، بامزه و شاید تمسخرآمیز همان جادوگر بدجنس غرب، برجسته می‌شود. این شخصیت به‌عنوان نشانگر تفاوت عمل می‌کند، تفاوتی که ممکن است کودکان را ترسانده باشد، اما دیگرانی را هم هیجان‌زده کرده‌است. با گذشت زمان، شهر از داستان‌های دیگری را خلق کرد، از جمله فیلم جادوگر که به‌عنوان یک اثر موزیکال با بازیگران کاملا سیاه‌پوست اقتباس شده‌بود، جایی که سیدنی لومت آن را با دایانا راس در نقش دوروتی و مایکل جکسون در نقش مترسک کارگردانی کرد.

تماشاگران و منتقدان هیچ‌گاه استقبالی شایسته‌شأن فیلم نشان ندادند. در حالی که مک‌براید، با سابقه فیلم‌سازی در زمینه سینمای زیرزمینی و سینما – وریته، یکی از خوش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را عرضه داشته بود. اما یکی از سکانسهای فرعی اما کلیدی فیلم صحنه مصاحبه مطبوعاتی با نویسنده آمریکایی است. نویسنده در این سکانس به صراحت فرهنگ آمریکایی و فرانسوی و همچنین زنان و عشق را در میان این دو ملیت را با هم مقایسه می کند. تعبیر متفاوت عشق که در سینمای گدار بارها کاویده شده، در این فیلم نیز یکی از بحثهای محوری فیلم محسوب می شود.

در عین حال تاکیدات فوق بیشتر برای بی اعتباری قصدمندی های بورژوازی است تا تاسیس یک ناکجا آباد دیگر. آنچه همواره در تمام مدیوم‌های انتقال پیام، مورد بحث بوده است، تضاد میان میزان تأثیرپذیری ناشی از فرم و میزان تأثیرگذاری ناشی از محتوا بوده است. البته قطعاً جمله‌ی مطرح‌شده به خودی خود تضادی را حاصل نمی‌کند مگر اینکه بر روند تأثیرات متقابل فرم - آنچه مخاطب را به نظاره اثر می‌کشاند - و محتوا - آنچه منجر به گزینش مخاطبان می‌شود - توجه کنیم. به هر رو، در مسیر تکامل یک مدیوم، تأثیرگذاران آن، به دنبال رسیدن به یک مصالحه میان این دو عنصر هستند و آنچه در سینما شاهدش هستیم، سرعت خیره‌کننده طی شدن این مسیر است.

اما به نظرم زیباترین میزانسن فلاح پیداکردن قبر «زیبا» معشوقه یاور است، از زمانی که شخصیت، این قبر را پیدا می‌کند، هر وقت به آن می‌رسد از روی آن می‌پرد و پایش را روی قبر زیبای خفته‌اش نمی‌گذارد. این میزانسن که شاید فقط در فرهنگ ایرانی قابل‌فهم باشد، بسیار احساسی و تأثیرگذار است. داستان «نوبت لیلی» درباره لیلی است که با کشف کتابی مرموز متوجه می‌شود او و خانواده‌اش در زمان‌ها و مکان‌های مختلفی زندگی کرده‌اند. حالا نوبت اوست که با رمزگشایی از کتاب و پیدا کردن تابلوی ارزشمند نیاکانش، انتخابی بزرگ و سرنوشت‌ساز را انجام دهد که می‌تواند تمام زندگی‌های گذشته‌شان را به هم وصل کند.


فیلم مفت بر قسمت اول