شیء Math در JS
شیء Math در جاوااسکریپت
شیء Math در جاوااسکریپت یکی از اشیاء پرکاربرد برای انجام عملیات ریاضی است. این شیء به صورت پیشفرض در زبان جاوااسکریپت وجود دارد و نیازی به نصب یا import اضافی ندارد. با استفاده از متدها و خصوصیات این شیء میتوانید محاسبات پیچیده ریاضی را به سادگی انجام دهید.
نکته مهم: شیء Math یک شیء ایستا (Static) است و نمیتوان از آن نمونهسازی کرد. تمام متدها و خصوصیات آن مستقیماً از طریق خود شیء Math قابل دسترسی هستند.
متدهای پرکاربرد شیء Math
متد | توضیحات |
---|---|
Math.round() | گرد کردن عدد به نزدیکترین مقدار صحیح |
Math.floor() | گرد کردن به پایین (عدد صحیح کوچکتر) |
Math.ceil() | گرد کردن به بالا (عدد صحیح بزرگتر) |
Math.random() | تولید عدد تصادفی بین 0 و 1 |
ثابتهای ریاضی در Math
شیء Math شامل چندین ثابت ریاضی مهم است که میتوانید از آنها استفاده کنید:
- Math.PI: عدد پی (3.141592653589793)
- Math.E: عدد نپر (2.718281828459045)
- Math.SQRT2: جذر عدد 2 (1.4142135623730951)
- Math.LN2: لگاریتم طبیعی عدد 2 (0.6931471805599453)
مثالهای کاربردی
در ادامه چند مثال عملی از استفاده شیء Math را مشاهده میکنید:
- تولید عدد تصادفی بین 1 تا 100:
let randomNum = Math.floor(Math.random() * 100) + 1;
- محاسبه مساحت دایره با شعاع 5:
let area = Math.PI * Math.pow(5, 2);
برای یادگیری عمیقتر میتوانید از این لینک استفاده کنید که شامل آموزش جامع شیء Math در جاوااسکریپت است.
نتیجهگیری
شیء Math ابزاری قدرتمند برای انجام محاسبات ریاضی در جاوااسکریپت است. با استفاده از متدها و ثابتهای این شیء میتوانید عملیات پیچیده ریاضی را به سادگی و بدون نیاز به کتابخانههای اضافی انجام دهید. این شیء در پروژههای مختلف از جمله بازیها، محاسبات مالی و تحلیل دادهها کاربرد فراوانی دارد.